Twitter labels China and Russia ‘state-affiliated media’ accounts but not BBC, NPR & VOA

CGTN August 07, 2020

Twitter announced it will label accounts belonging to key government officials, as well as accounts belonging to state-linked media outlets, their editors-in-chief and senior staff as “state-affiliated media.” But accounts like BBC and U.S. state-funded media Voice of America are exempt.

Twitter defines “state-affiliated media” in a Thursday blog post as “outlets where the state exercises control over editorial content through financial resources, direct or indirect political pressures, and/or control over production and distribution.”

Tweets from these accounts won’t be amplified or recommended. It also warned it will no longer show tweets from state-linked media accounts on the home screen, notifications, or search.

Chinese media outlets are exceptionally targeted under the new policy. As of Friday, CGTN, Global Times, Caixin, CCTV and NewChina are all so labeled under their account names.

Even an account for iPanda, an online channel featuring 24-hour live streaming of giant pandas, is featured as “China state-affiliated media.”

However, accounts affiliated with the U.S. and friendly nations, “like the BBC in the UK or NPR in the U.S. for example,” are exempted from the policy, explaining that they are “state-financed media organizations with editorial independence.”

The company also added that the move had come after consultation with “a number of expert groups, including members of the Digital and Human Rights Advisory Group in Twitter’s Trust & Safety Council.”

That group includes pro-censorship entities like the Anti-Defamation League, the Dangerous Speech Project, and Feminist Frequency.

With the November election less than 100 days away, this is another attempt by social media giants to declare their “immunity” from influencing the election results, scrambling to censor non-approved views, especially those they can link to un-American activities.

Facebook adopted a similar policy last month, with similar double standards for U.S. and friendly state-controlled media organizations.

Facebook is labeling content posted by state-funded media outlets and plans to bar them from running ads in a conveniently loophole-packed effort to prevent “foreign influence” in the 2020 U.S. presidential election.

Pages of Russian and Chinese media outlets were graced with the new warning labels on the announcement day.

Russia’s RT, Sputnik, and Redfish and China’s Xinhua News and CGTN also have warning notices on their pages under the heading “Page Transparency,” while news outlets controlled by countries that are U.S. allies, like the BBC, carry noticeably softer language – a similar double standard to that in evidence on YouTube, which has carried warning notices for years.

The social media company claimed it is taking other factors into account besides government ownership, explaining it will also consider “country-specific factors, including press freedom” – whatever that entails – and “open-source research conducted by academics and leading experts.”

RT called out the hypocrisy of the social media giant in a statement, saying that “a U.S. company long in bed with the US establishment, telling the entire rest of the world what it can and cannot say, is the definition of a technological dictatorship and censorship.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *